Mathilda - Ett ihoplänkat armband

En parentes: Jag kan väl inte direkt kalla mig fotograf, men jag har gjort mitt bästa med bilderna.       Inspirationen till det här armbandet har jag, som med många av mina smycken, fått ifrån Maja Kärrlanders bok,

En parentes: Jag kan väl inte direkt kalla mig fotograf, men jag har gjort mitt bästa med bilderna.  

 Inspirationen till det här armbandet har jag, som med många av mina smycken, fått ifrån Maja Kärrlanders bok, "Passion för pärlor".       

För att göra detta armband behöver du:  

 Verktyg: 

1 flacktång 
1 avbitartång 
1 Rundtång   

Material: 

1 karbinhake 
1 förlängningskedja. 
6 metallringar, 7 mm
12 hattpinnar 
12 valfria pärlor 
30 cm ärtlänk, 10 längder á 3 cm 
Rocaillepärlor   

Så gör du: 

1. Länka ihop 2 kedjelängder med en metallring på vardera sida. Stäng inte metallringen på ena sidan, utan sätt på 2 nya längder på den.   När alla längder är på, så att det blir som en lång, dubbel kedja, så sätter du en metallring längst ut, men innan du stänger den så sätter du fast karbinhaken.   Likadant på andra sidan, förutom att du sätter fast en förlängningskedja i stället.   

2. Sedan, när det börjar likna ett armband, så trär du 12 pärlor på varsin hattpinne.   

 3. Klipp sedan av pinnarna, så att pinnen sticker upp ungefär 5-10 mm, från pärlan.    

4. Tag sedan flacktången och böj pinnarna 45 grader.    

5. Till sist tar du rundtången och liksom "virar" pinnen rund, så att det blir en ögla. Innan du sluter öglorna helt, så fäster du dem i de fyra mittersta metallringarna.    

6. Täta hattpinnarna genom att trycka lätt på öglan med flacktången.     OBS! Var noga med att alla pärlor sitter på samma sida av metallringarna!     

Inköpsställen: 
Pärlshopen   

Kostnad av material:
C:a 105 kr

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0